Методичні розробки

Методичні розробки


Тема:Німеччина в період світової економічної кризи

Викладач історії Ярмолюк М.М.

/uploads/files/slayd-shou-natsizm.pptxпрезентація до уроку

Мета(завдання): ознайомити учнів з особливостями економічної кризи в Німеччині, простежити процес становлення нацистської диктатури, охарактеризувати економічну, соціальну та ідеологічну політику гітлерівського режиму, розвивати в учнів уміння порівнювати, аналізувати і критично оцінювати історичні факти та діяльність осіб, виховувати в учнів негативне ставлення до політики тоталітарних режимів, що супроводжується масовим порушенням законів.

Обладнання: мультимедійний комплекс, атласи, ілюстративний і дидактичний матеріал.

Тип уроку: комбінований

Основні поняття і терміни: (на дошку) нацизм, Націонал-соціалістична робітнича партія (НСДАП) «Майн кампф», гестапо, войовничий антисемітизм, Німецький робітничий фронт, гітлерюгент, мілітаризація, фюрер, Третій рейх.

Основні дати (на дошку):

листопад 1923 р.  - Мюнхенський пивний путч - заколот нацистів у Мюнхені;

30 січня 1933 р. – призначення А. Гітлера рейхсканцлером;

1933 р. -  вихід Німеччини з Ліги Націй;

1935 р. -  запровадження загальної трудової повинності;

листопад 1936 р «Антикомінтернівський пакт між Німеччиною та Японією»;

12 березня 1938 аншлюс Австрії і Німеччини;

22 травня 1039 «Сталевий пакт між Німеччиною та Італією».

Хід уроку

  1. Організаційний момент(2 хв.)

Перевірка присутності.

2. Перевірка домашнього завдання (5 хв.)

за темою «Німеччина в період Веймарської республіки»

Фронтальне опитування (на електронну дошку)

  1. Оберіть з перерахованих тверджень причини Листопадової революції 1918 р.

а) виснаження Німеччини війною                    в) загострення соціальних протиріч

б) відсутність демократичних прав і свобод   г) масові репресії

2. Заповніть пропущене :    

3 листопада ….. року у місті……….. сталася подія, яка поклала початок…………. Командири німецьких військових…………………………………………………………

3.Доведіть або спростуйте, що Веймарська конституція мала демократичний характер.

4. Перший президент Німецької республіки

А) Фрідріх Еберт                                        в) Адольф Гітлер

Б) Пауль фон Гінденбург                          г)Філіпп Шейдеманн

5. «Союз Спартака» очолювали:

б) Ернест Рем

б) Карл Лібкнехт і Роза Люксембург

в) генерал Людендорф

6. Яку форму державного правління мала Німеччина за Веймарською республікою?

А) парламентська

Б) президентсько-парламентська

В)суперпрезидентська

 

3. Вивчення нового матеріалу(30 хв.)

План.

1) Особливості Економічної кризи.

2) Встановлення нацистської диктатури в Німеччині.

3) Економічна, соціальна та ідеологічна політика гітлерівського режиму (на дошку)

Оголошення теми, мети уроку.

Наша сьогоднішня тема розкриє особливості економічної кризи в Німеччині. Ми простежимо як програш у війні, економічні та соціальні суперечності призвели до утворення тоталітарної держави на чолі з ідеологом нацизму Адольфом Гітлером. Ми з’ясуємо яку політику проводив гітлерівський режим та як ця політика вплинула на розв’язання ІІ світової війни.

 

Пригадайте, коли почалася світова економічна криза та які наслідки вона мала для економіки провідних країн світу? (В 1929 р. відбулося падіння Світової фондової біржі в Нью-Йорку, що призвело до різкого зменшення виробництва, банкротство банків, масового безробіття, інфляції валюти та інше. Країни, які найбільше зачепила криза – США, Велика Британія, Франція, Японія, Німеччина)

 

1) Особливості Економічної кризи.

Розповідь вчителя: Світова економічна криза в Німеччині як і в інших країнах світу призвела до скорочення промислового виробництва на 58%. Банкрутами стали понад 30 тис. дрібних виробників. Половина невеликих підприємств не працювала. Лише на 25 % були завантажені автомобільна, машинобудівна, на 20 % — будівельна, металургійна галузі. Одночасно криза руйнувала сільське господарство. Розорялися малі та великі ферми, їхні доходи не досягали й 30 % від рівня 1929 p. В 1928 —1932 pp. було продано з торгів 560 тис. га селянської землі. У країні налічувалося майже 9 млн. безробітних, реальна заробітна плата зменшилась на 25-40%. Назрівав соціальний вибух. Німеччина не мала змоги сплачувати репарації.

Ці обставини викликали появу в суспільстві реваншистських настроїв на хвилі яких з’явилась Націонал-соціалістична робітнича партія, яку очолив Адольф Гітлер. Про цю історичну особу, ви напевне багато чули, сьогодні ми спробуємо розібратися що сформувало погляди Адольфа Гітлера та як його бачення майбутнього вплинуло на політичну ситуацію в Німеччині.

 

Виступ З біографією Адольфа Гітлера.

Запитання до виступу ставить клас.

Приклади:

  • Що, на вашу думку, з життєвих обставин, найбільше вплинуло на світогляд А. Гітлера?
  • Чому А.Гітлер покінчив життя самогубством?

 

2). Встановлення нацистської диктатури в Німеччині.

Отже, наш доповідач частково зачепив тему нацизм. Ми з вами з’ясуємо, що означає це поняття.

Нацизм -  соціально-політичний рух , ідеологія і державний режим тоталітарного типу з масовим терором, шовінізмом і геноцидом, що існував у Німеччині у 1933 – 1945 рр.  (слайд 10)

Націонал-соціалізм як ідеологія ґрунтувався на наступних засадах:

  • Націоналізм (нація понад усе)
  • Антисемітизм
  • Расизм
  • Пангерманізм (єдність всіх німців в одній державі)
  • «Drang nach Osten» (життєвий простір для німців)
  • Володарювання арійської раси

 

Прихід Гітлера до влади:

Вибори до рейхстагу  частка НСДАП:

1928 р. – 2, 6%

1930 р. – 18,25%

Липень 1932 р. – 37,4 %

Листопад 1932 р. – 33,8%

30 січня 1933 р. – А. Гітлера призначено рейхсканцлером

27 лютого 1933 р. – підпал рейхстагу, в якому звинувачено комуністів та соціалістів (близько 300 тис. репресованих комуністів).

Березень 1933 р. – 43,9% голосів

29-30 червня 1934 р. – ліквідація політичних опонентів в середині партії (Ернест Рем, СА) – «Ніч довгих ножів».

Серпень 1934 р. – А. Гітлер проголошує себе вождем ІІІ рейху, після смерті рейхспрезидента.

 

3) Економічна, соціальна та ідеологічна політика гітлерівського режиму

Робота методом кластера

 

 

Внутрішня політика режиму:

  • Пропаганда
  • Державне регулювання економікою
  • Знищення політичних опонентів
  • Державний продовольчий фронт (керівництво с/г, хто і що вирощувати, ціни кількість)
  • Масові репресії (200 тис. вбито, 450 тис. за політ, реліг. Були осуджено, 3 млн. репресовано)
  • Молодіжні громадські організації (Гітлерюгенд, Союз німецьких дівчат, Юнгфонк (10-14рр.), Віра і краса та інші)
  • Антисемітизм (менше 1%, головні вороги режиму)
  • Знищення людей «чиє життя позбавлене цінності» (*стерилізація чорношкірого населення, * евтаназія для душевно хворих, шизофренія, туберкульоз, епілепсія – 80 тис. до 1941р., примусова стерилізація (євреї, цигани, комуністи) 320 тис. до 1939р.)
  •  СС, СА, гестапо (каральні організації СС Генріх Гімлер, СА Ернест Рем, гестапо Рейнхард Гейдріх до 1939, Генріх Мюллер)

 

4. Закріплення знань учнів (5 хв.)

- Встановлення нацизму

- політика Гітлера

Сінквейн – японський вірш, який складається з п’яти рядків.

1 рядок – назва теми

2 рядок – визначення теми в двох словах (прикметник з іменником,дієслово або прислівник )

3 рядок – 3 дієслова, які показують дії в рамках теми

4 рядок – фраза з 3-4 слів, яка показує ставлення автора до теми

5 рядок – завершення теми, підсумок, синонім першого слова, що виражено будь-якою частиною мови.

 

Приклад:

Встановлення нацизму

Машина смерті

Руйнує, обманює, вбиває

Зневажаю його навіки

Адольфа

 

Політика Гітлера

Злий геній Німеччини

Висилає, залякує, розстрілює

Не забудемо тих злодіянь

Ідеологічна омана

 

 

5 Підсумки уроку. Виставлення оцінок.(3 хв.)

6. Домашнє завдання (1 хв.)

2.1.0